شب «طالقانی و اندیشههایش» در موزه ملی ایران برگزار شد
آیتالله طالقانی هیچ ستم و ظلمی را حتی را نسبت به مخالفان خود نمیپسندید

همزمان با اختتامیه نمایشگاه عکسهای کمتر دیده شده طالقانی، هشتصد و دهمین شب بخارا با عنوان «شب طالقانی و اندیشههایش» جمعه پنجم بهمن ماه در سالن همایشهای موزه ملی ایران برگزار شد. در این برنامه طاهره طالقانی، هادی خانیکی، حسین مصباحیان، امین معصومی و علی دهباشی سخنرانی کردند.
به گزارش آگاهسازی و به نقل از پیام ما، «طاهره طالقانی» در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه سخن گفتن از اندیشه و روش طالقانی را باید در زندگی ایشان و فراز و نشیب های زندگیاش جستجو کرد، گفت پدرش معتقد بود قرآن کتاب هدایت است که راه و روش زندگی و مسیر حرکت را برای ما می تواند روشن کند. و به همین دلیل تلاش میکند قرآن را از طاقچه به بطن زندگی مردم بیاورد.
او در ادامه گفت: «طالقانی توحید را یک اعتقاد فردی نمیداند که به گوشه مساجد ختم شود. بلکه حقیقتی میداند که در فکر و خلق و خو و عمل انسان تحول ایجاد میکند.»
او اشاره کرد که اندیشه طالقانی که برای ما به یادگار مانده است، بخشی از آن در میان سطور کتابهایی است که خانواده به شهرداری امانت داده بودند: «کتابهایی که متاسفانه سر از بازار کهنه فروشان کتاب درآورده اند و ما بسیار نگران سرنوشت آنها هستیم. شاید از نظر ریالی بسیاری از این کتابها قیمت خاصی نداشته باشند. اما از نظر اینکه آنها میراث طالقانیاند . اینکه بسیاری از آنها با دستخط طالقانی مزین شدهاند برای ما بسیار با ارزشاند. و ما معتقدیم جای اصلی این کتابها نزد خانواده است تا بتواند در پروژه کتابخانه آنلاین طالقانی و زمانه ما از آنها استفاده کند و آنها را در اختیار عموم مردم قرار دهد.» او در خصوص این موضوع گفت: «وزیر میراث فرهنگی به ما قولهایی دادهاند که امیدواریم با حمایت ایشان این کتابها هرچه زودتر نزد خانواده بازگردند.»
«حسین مصباحیان» دومین سخنران این برنامه بود او به نظریه شورای طالقانی پرداخت و آن را دارای سه خصلت ویژه دانست که منحصر به خود ایشان است: «اولین نکته آن توجه به امر تاریخی این نظریه است. یعنی بعد از انقلاب طالقانی با در نظر داشتن یک تاریخ استبداد پایدار شرقی از یک طرف و نظریههای دموکراسی غربی از طرف دیگر در صدد بر میآید که یک نظریه محلی، جهانی صورتبندی کند»
مصباحیان در ادامه گفت: «نظریه شورا، نظریه مستقلی است که میخواهد ساختار نظری و فکری را فراهم کند که مانع ظهور استبداد شود. همچنین کاستیهای دموکراسی لیبرالی را پوشش دهد. و این نظریه زمانی صورتبندی میشود که ما بیش از هر زمانی به آن نیازمندیم آن انقلابی است که داریم و نیازی به بدیلی برای حکمرانی عادلانه داریم» نکته دومی که مصباحیان به آن اشاره کرد این بود که طالقانی دموکراسی غربی را دچار اشکالات جدی میدانسته است و یکی از این ایرادات این بود که این دموکراسی فراگیر و دربرگیرنده نیست. و در سطح سیاسی متوقف میماند و ضرورت دارد که به سطوح اجتماعی. تعمیق داده شود. او سومین ویژگی نظریه شورای طالقانی را در این دانست که این نظریه در منابع دینی قرار میگیرد و به آن از این طریق یک وجاهت معنایی و اخلاقی میبخشد. که وجه اخلاقی باعث میشود که قدرتمندان و حکمرانان نتوانند به حقوق موکلانشان تجاوز کنند.
«هادی خانیکی» از دیگر سخنرانان این نشست اشاره کرد که بعضی از ما فقط در شرایط زندان قبل از انقلاب با هم گفتگو کردیم. شرایطی که ما را مجبور میکرد کنار هم باشیم. اما منزل آقای طالقانی و مشرب او به گونهای بود که قبل از زندان هم میشد با او گفتگو کرد. خانیکی خاطرهای تعریف کرد در مورد قبل از زندان آخر آقای طالقانی، خانیکی که در آن زمان دانشجوی شیراز بوده است با یکی از دوستانش نزد طالقانی میرود و در مورد اعتصابات دانشجویی و برگزاری 16 آذر صحبت میکند. طالقانی میگوید چرا این را از من میپرسید؟ من این را باید از شما بپرسم. در مورد دانشگاه و فعالیت دانشجویی شما باید چیزی به من بگویید نه اینکه من به شما. این ویژگی یک اندیشه گفتگو محور است.
دومین ویژگی که خانیکی در مورد اندیشه طالقانی به آن اشاره کرد، نوع نگاه چند ساحتی او به اسلام و مبارزه بود. او معتقد است طالقانی اسلام اجتماعی را در کنار اسلام سیاسی کاملا پر رنگ میداند. تاکیدی که بر قسط و عدالت دارد و پیشینی بودن قسط نسبت به هر امر دیگری در شناخت دین و توصیه ای که بر بالا بردن همبستگی اجتماعی به عنوان یک روحانی سیاسی با گروهها و قشرهایی که در ظاهر غیر سیاسی هستند وارد گفتگو میشود. خانیکی در ادامه از ویژگیهای برجسته دیگر طالقانی قدرت گفتگوی او با صنفها و گروههای مختلف دانست و این امر را دلیل این میداند که طالقانی سیاست ورز همان طالقانی است که با اهالی هنر و ادبیات و بازاری و دانشجو و .. هم گفتگو دارد.
خانیکی وجه سوم ویژگی طالقانی را فهم اخلاقی او از اسلام و مبارزه و مقاومت بر شمرد. و گفت طالقانی کسی است که مقاومتهاش ستودنی است. او میگوید در طول مدتی که طالقانی در مبارزه است از 1318 تا 1358 از امر اخلاقی غفلت نمیکند. طالقانی هیچ ستم و ظلمی را حتی را نسبت به مخالفان خود نمیپسندید. اولویت اخلاق در سیاست و مبارزه چیزی است که ضرورت استخراج مبارزه اخلاقی کردن و اخلاقی بودن در سیاست هم اهمیت دارد. مجموعه اینهاست که از طالقانی یک سرمایه نمادین ساخت. به همین اعتبار است که هم خودش و هم خانهاش منبع و ملجا و پناهگاه بود برای هر کسی که دنبال پشتیبان بود.
«امین معصومی» مدیر پروژه کتابخانه آنلاین و آرشیو دیجیتال«طالقانی و زمانه ما» آخرین سخنران این برنامه بود که در ارتباط با پروژه و جمع آوری آثار متعلق به طالقانی صحبت کرد. او درباره ضرورت حقظ اندیشه طالقانی و امثال طالقانی، کنش ورزان و اندیشه ورزانی که در کشور ما اندیشه تولید کردهاند صحبت کرد. معصومی بر حفظ آثار و اسناد افراد تاثیر گذار در حوزه عمومی تاکید کرد. چرا که قدرت و منابع کافی برای حفظ اسناد و مدارک آنان وجود ندارد.
او گفت اگر میخواهیم به سمت توسعه برویم باید وزنه جامعه را در کنار وزنه حکومت تقویت کنیم. و برای این امر باید گذشتگان را نقد و بررسی کرد. برای این کار نیاز به اسناد کافی برای شناخت آن بزرگواران است.
معصومی در مورد پروژه کتابخانه آنلاین طالقانی و زمانه ما، گفت آثار طالقانی را در این سایت جمع آوری کرده و اکنون با آثاری مواجهاند که ناشناخته مانده. او درباره ویژگی های این پروژه به مواردی از قبیل: «دسترسی رایگان عموم به محتواها، وفاداری به روش شناسی علمی، موتور جستجوی پیشرفته و وجود توضیحات متنی برای محتواها و …» و در نهایت به حامیان مالی این پروژه از مجتمع فرهنگی آیت الله طالقانی که خانواده طالقانی آن را اداره می کند اشاره کرد.
برچسب ها :آیتالله طالقانی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0